Zoeken

Jelle van der Meer, De Klokslag “Je moet durven laten vallen”

Jelle van der Meer is hoofd Automatisering van De Klokslag, een bedrijf dat wereldwijd geavanceerde installaties levert voor grootschalige kaasproductie. Met veel plezier begeleidt hij de duale Ad-student George Pars. “Alle medewerkers op mijn afdeling moeten met vrijheid en verantwoordelijkheid kunnen werken. De twee V’s. Daarop is mijn begeleiding gericht. De ‘Mkb-route in het hbo’ is nieuw voor ons bedrijf en het bevalt goed.”

Jelle is na 25 jaar bij De Klokslag nog steeds bevlogen over de projecten. “Ons bedrijf maakt enorme machines, stel je een voetbalveld vol installaties voor. Met een druk op de knop rolt er in vijf seconden vijftien kilogram kaas van de band. Onze klanten zitten voornamelijk in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Maar we leveren ook in onder andere Italië, Zwitserland, Noorwegen, Polen, Canada en Uruguay. Een inbedrijfstelling is schitterend, het kindje gaat leven. En spannend! Want je bedenkt weliswaar van tevoren hoe de boel moet draaien en je test zoveel mogelijk. Maar pas bij de inbedrijfstelling blijkt of het helemaal functioneert. Soms moet er nog wat gelast worden, iets moet opnieuw aangesloten worden of een programma moet gedeletet en herschreven worden.

""De ‘Mkb-route in het hbo’ is nieuw voor ons bedrijf en het bevalt goed.”"

Jelle van der Meer

Klassieke spagaat

De duale Ad-student George is bij ons terecht gekomen via NHL Stenden. Hij zat in de klassieke spagaat van net afgestudeerde mbo-techneuten: ga ik aan het werk of ga ik verder leren op het hbo? De meesten willen lekker bezig zijn, dingen maken. Maar als je hogerop wilt komen, is een papiertje wel prettig. George vond in de duale Ad de perfecte oplossing. Hij heeft een tweejarig contract bij De Klokslag, mits hij de school goed doet. George draait mee in projecten voor klanten, is gewoon een collega, én hij moet wat leren. Ik probeer dat voor hem zoveel mogelijk te combineren.

Prachtopdracht

Voor NHL Stenden moet hij bij ons specifieke opdrachten doen en zo aantonen dat hij bepaalde dingen beheerst. Hiervoor geef ik hem R&D-achtige projecten, zonder dat er een klant, en dus tijdsdruk, achter zit. Momenteel is hij bezig met een meer-assig systeem waaraan een besturing zit die een leverancier net heeft vernieuwd. De upgrade betekent dat er nieuwe opties zijn, maar die moeten nog wel geprogrammeerd worden. Een prachtopdracht voor George. In de hal staat een proefopstelling en hij kan bedenken, maken en uitproberen. Op den duur gaat de oude versie er uit en komt de nieuwe er voor in de plaats, dus deze opdracht levert ons als bedrijf ook wat op. George is mee geweest naar een inbedrijfstelling in Zwitserland. Hij vindt het fantastisch. Binnenkort gaat hij mee als programmeur naar voormalig Oost-Duitsland voor een revisieklus om versleten onderdelen te vervangen. De verhouding tussen projecten voor klanten en het R&D-achtige werk van George is fifty-fifty.

Beetje struikelen

Vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat heb je nodig voor het werk hier. En zelfstandigheid, want medewerkers moeten naar een klant toe, er werk verrichten en met de klant communiceren. Mijn wijze van begeleiding van nieuwe medewerkers als George past daarbij: je moet ze durven laten vallen, van vallen leren ze het meest. Maar vallen ze te hard, dan hebben ze er geen zin meer in. Het zoeken is naar een beetje struikelen en op tijd weer opstaan. Ik heb er plezier in om dingen over te brengen op George, vind het leuk om uit te leggen waarom ik iets doe op een bepaalde manier. Soms valt het kwartje direct. Soms niet, en doet hij het op zijn eigen manier om er vervolgens achter te komen dat het toch anders moet.

""Ik heb er plezier in om dingen over te brengen op George, vind het leuk om uit te leggen waarom ik iets doe op een bepaalde manier.""

Jelle van der Meer

Presentaties

Drie keer per jaar is er op NHL Stenden een presentatie van zijn opdracht en die van medestudenten. Als het even kan, ga ik erheen. Dat is leuk, er komt van alles naar voren. Ik spreek er dan ook zijn persoonlijk begeleider van de hogeschool, met wie ik niet veel contact nodig heb: het gaat gewoon goed. Soms bellen we of e-mailen we. Cijfers geeft de opleiding, ik niet. Op school doet George assessments, hij moet verslagen inleveren en hij wordt bevraagd naar wat hij allemaal heeft gedaan. Mijn beoordeling is meer: pak je het op, heb je het inzicht? En als hij meedraait in het veld, zie ik hoe hij het doet. Tot nu toe ben ik tevreden. Het is de investering absoluut waard, zeker als hij bij ons blijft nadat hij klaar is met de opleiding. Sterker nog, ik hoop veel meer studenten die de ‘Mkb-route in het hbo’ gaan doen, te mogen aannemen en begeleiden.”